Dr. Alexandra APPEL
Chair of Economic Geography
(till April 2022)
E-Mail: alexandra.appel@ikem.de
- Geography of mobility and transport (focus: urban logistics, cargo bikes, (societal) transformation processes)
- Retail Geography (focus: Grocery retailing, Structural Change, Resilience)
- (Global) Production Networks & Embeddedness
- Transformation processes & structural change
- Psychogeography
- Inner city development and participation formats
- Regional focus: Turkey
- Politics and economics of new mobilities
- New mobility in the USA
- Covid-19 and retail in Würzburg City Center. (duration: 2020 - 2021, together with Dr. Sina Hardaker).
- planned: "Downtown development Oettingen"
Employment
since 2022
Head of Mobility Department, IKEM
February 2015 - 2022
Researcher & Lecturer, Institute of Geography and Geology, Department of Economic Geography, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.
October 2014 – Present
Editorial Board Member, working group on retail geography (AK Geographische Handelsforschung)
2014 – 2015
Postdoctoral Research Associate, Institute of Geography and Geology, Department of Economic Geography, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.
May 2014 – October 2014
Research Associate, Interreg-project “TWECOM – Towards eco-energetic communities.” Institute of Geography, Department of regional science and politics, Philipps-Universität Marburg, Germany
October 2013 – March 2014
Research Associate, Project “Integrative Preventive AAL Concept for the aging society in Europe’s rural areas.” Institute of Geography, Department of regional science and politics, Philipps-Universität Marburg, Germany
February 2011 – December 2012
Research Associate, Project “The internationalization of retailing in Turkey: Motives, dynamics and impacts” funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (German Research Foundation). Institute of Geography, Department of regional science and politics, Philipps-Universität Marburg, Germany
Education
Ph.D, Geography (Dr.) – Philipps-Universität Marburg (2014)
Dissertation: „Zwischen Basar und Supermarkt: strukturelle Veränderungen im Lebensmitteleinzelhandel der Türkei unter Berücksichtigung von Globalisierungsprozessen“ (Dissertation on the Internationalization of Grocery Retailing in Turkey)
Diploma, Geography – Philipps-Universität Marburg (2009)
Thesis: „Die Konstruktion kultureller Räume – am Beispiels Istanbul als Kulturhauptstadt Europas 2010“ („the construction of cultural geographies – the example of Istanbul als European Capital of Culture 2010“)
Minor subjects: Media Science, Anthropology
Study Abroad Experience
2006-2007: Fatih Üniversitesi, Büyükcekmece, Istanbul, Turkey
APPEL, A., SCHEINER, J. & M. WILDE (2020): Wege, Umwege und Irrwege zur Verkehrswende – (Selbst-)kritische Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis [Ways, Detours, and Wrong Turns on the Path to Mobility Transition – (Self-)Critical Perspectives from Academia and Practice]. In: APPEL, A., SCHREINER, J. & M. WILDE (Hrsg.): Mobilität, Erreichbarkeit, Raum. (Selbst-)kritische Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis [Mobility, Accessibility, Space. (Self-)Critical Perspectives from Academia and Practice]. Wiesbaden: Springer VS, 3-12. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-31413-2_1.
APPEL, A., SCHEINER, J. & M. WILDE (Hrsg., 2020): Mobilität, Erreichbarkeit, Raum. (Selbst-)kritische Perspekitven aus Wissenschaft und Praxis [Mobility, Accessibility, Space. (Self-)Critical Perspectives from Academia and Practice]. Wiesbaden: Springer VS. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-31413-2.
RIENER, A., APPEL, A., DORNER, W., HUBER, T., KOLB, J. C. & H. WAGNER (2020): Autonome Shuttlebusse im ÖPNV. Analysen und Bewertungen zum Fallbeispiel Bad Birnbach aus technischer, gesellschaftlicher und planerischer Sicht [Autonomous Shuttle Buses in Public Transport: Analyses and Assessments of the Bad Birnbach Case Study from Technical, Societal, and Planning Perspectives]. Heidelberg: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-59406-3. Open Access.
APPEL, A., RAUH, J., GRAßL, M. & S. RAUCH (2020): Die gesellschaftliche Einbettung autonomer Fahrzeuge am Beispiel Bad Birnbach [The Societal Integration of Autonomous Vehicles: The Example of Bad Birnbach]. In: RIENER, A., APPEL, A., DORNER, W., HUBER, T., KOLB, J. C. & H. WAGNER (Hrsg.): Autonome Shuttlebusse im ÖPNV. Analysen und Bewertungen zum Fallbeispiel Bad Birnbach aus technischer, gesellschaftlicher und planerischer Sicht [Autonomous Shuttle Buses in Public Transport: Analyses and Assessments of the Bad Birnbach Case Study from Technical, Societal, and Planning Perspectives]. Wiesbaden: Springer: 135-157. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-59406-3_8. Open Access.
RAUH, J., APPEL, A. & M. GRAßL (2020): Empirische Beobachtungen zur Akzeptanz des Pilotprojektes „Autonom fahrender Kleinbus“ unter den Bürger∗innen von Bad Birnbach [Empirical Observations on the Acceptance of the "Autonomous Minibus" Pilot Project among the Citizens of Bad Birnbach]. In: RIENER, A., APPEL, A., DORNER, W., HUBER, T., KOLB, J. C. & H. WAGNER (Hrsg.): Autonome Shuttlebusse im ÖPNV. Analysen und Bewertungen zum Fallbeispiel Bad Birnbach aus technischer, gesellschaftlicher und planerischer Sicht [Autonomous Shuttle Buses in Public Transport: Analyses and Assessments of the Bad Birnbach Case Study from Technical, Societal, and Planning Perspectives]. Wiesbaden: Springer, 159-176. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-59406-3_9. Open Access.
APPEL, A. (2020): Qualitative Methoden [Qualitative Methods]. In: NEIBERGER, C. & B. HAHN (Hrsg.): Geographische Handelsforschung. Heidelberg: Springer, 273-282. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-59080-5_24.
APPEL, A. (2017): Ausländische Direktinvestitionen und die Restrukturierung der Automobilindustrie in den USA [Foreign Direct Investment and the Restructuring of the Automotive Industry in the USA]. Geographische Rundschau 69(11), 30-35.
APPEL, A. (2016): Die Pleicher Viertel [The Pleicher Districts]. In: BAUMHAUER, R., HAHN, B. & D. WIKTORIN (Hrsg.): Atlas Würzburg – Vielfalt und Wandel der Stadt im Kartenbild. Köln: emons, 122-125.
APPEL, A. (2016): Embeddedness and the (re)making of retail space in the realm of multichannel retailing – the case of Migros Sanal Market in Turkey. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography 98(1), 55-69. DOI: https://doi.org/10.1111/geob.12089.
APPEL, A. (2016): Multi-Channel-Einzelhandel und Embeddedness – das Beispiel Migros Sanal Market in der Türkei [Multi-Channel Retail and Embeddedness – The Example of Migros Sanal Market in Turkey]. In: FRANZ, M. & I. GERSCH (Hrsg.): Online-Handel ist Wandel. Schriftenreihe GHF 24, 157-181.
APPEL, A. (2014): Zwischen Basar und Supermarkt: Strukturelle Veränderungen im Lebensmitteleinzelhandel der Türkei unter Berücksichtigung aktueller Globalisierungsprozesse [Between Bazaar and Supermarket: Structural Changes in Turkey’s Grocery Retail Sector in the Context of Current Globalization Processes]. Kumulative Dissertation. Phillips-Universität Marburg.
APPEL, A., FRANZ, M. & M. HASSLER (2014): Intermediaries in Agro-Food networks in Turkey: How middlemen respond to transforming market structures. Die Erde 145(3), 148-157. DOI: https://doi.org/10.12854/erde-145-13. Open Access.
FRANZ, M., APPEL, A. & M. HASSLER (2013): Short Waves of Supermarket Diffussion in Turkey. Moravian Geographical Reports 4/2013(21), 50-63.
APPEL, A., FRANZ, M. & M. HASSLER (2011): Migros Türk – ein (trans-)nationales Unternehmen und Prozesse der Globalisierung im türkischen Lebensmitteleinzelhandel [Migros Türk – A (Trans-)National Company and Globalization Processes in Turkey’s Grocery Retail Sector]. Geographica Helvetica 66, 271-280. DOI: https://doi.org/10.5194/gh-66-271-2011.