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Deutsch Intern
Institut für Geographie und Geologie

Dr. Sina HARDAKER

Chair of Economic Geography

Tel.: +49 931 31-83152
E-Mail: sina.hardaker@uni-wuerzburg.de

Institute of Geography and Geology
Am Hubland
97074 Wuerzburg

Campus Hubland South
Geography Building
Room 129

Deputy Women's Representative of the Philosophical Faculty

  • Economic Geography
  • Retail Geography (especially e-commerce / digitization and internationalisiation of retailing)
  • Platform Economy
  • Special Economic Zones
  • Regional focus: China, Germany, Myanmar, UK, USA

  • Interplaces und Intermediäre: Von vermeintlichen Enklaven und digitalen Plattformen. (Arbeitstitel Habilitationsprojekt)
  • „Stadtlabore für Deutschland: Leerstand und Ansiedlung“ - Stadt Würzburg (Student. Projektseminar, voraussichtliche Laufzeit: 2021 - 2022, gemeinsam mit Prof. Dr. Ralf Klein)
  • eBay deine Stadt Würzburg - wissenschaftliche Begleitung (voraussichtliche Laufzeit: 2021 - 2022, gemeinsam mit Dr. Alexandra Appel)

  • Evaluation passender Handlungsfelder im Rahmen einer möglichen Aufnahme der Gemeinde Priesendorf in die ILE LebensregionPlus (Auftraggeber: Gemeinde Priesendorf, Laufzeit: 2021, Projektleitung)
  • Covid-19 und Einzelhandel in Würzburg (Student. Projektseminar, Laufzeit: 2020 - 2021, gemeinsam mit Dr. Alexandra Appel)
  • Touristische Stärken-Schwächen-Analyse der Allianzregion MainDreieck in Kooperation mit der Allianz MainDreieck   (Auftraggeber: Allianz MainDreieck, Laufzeit: 2018 - 2019)
  • Gutachten zu möglichen Auswirkungen der geplanten Umgehungsstraße auf den Einzelhandel in der Gemeinde Mömlingen (Auftraggeber: Gemeinde Mömlingen, Laufzeit: 2016 - 2017)

Employment

April 2016 – Present
Postdoctoral Researcher & Lecturer, Institute of Geography and Geology, Department of Economic Geography, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.

May 2015 - March 2016
Regional Manager, Aldi Süd, Langenselbold

April 2014 - April 2015
Research Associate, Institute of Geography and Geology, Department of Economic Geography, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.

July 2012 - January 2014
Regional Manager, Aldi Süd, Langenselbold

September 2011 - June 2012
Overland trip 50.000 km; From Australia to Germany for charity

August 2009 - September 2011
Product- and Sales Manager (Southeast Asia and India), Neue Wege Reisen

September 2007 - August 2008
Research Associate, Niederrhein University of Applied Science

 

Education

Ph.D, Economic Geography (Dr. - magna cum laude) at the Department of Economic Geography at the Julius-Maximilians-University Würzburg (02/2014 – 12/2015)
Dissertation: „Development and Status Quo of the Internationalization of Grocery Retailing in China – Competition and Format Development“ (Supervisor: Prof. Dr. Barbara Hahn)

Master (M.A. - with distinction)  at the Liverpool John Moores University (UK): Tourism and Hospitality Management Development (09/2010 – 09/2011)
Thesis: "In Search of Excellence in Corporate Social Responsibility-Towards a Model for the Tour Operator Industry" (90%)   

Bachelor (B.Sc. - with distinction) at the Niederrhein University of Applied Science: Tourismus, Catering & Hospitality Services (09/2006 – 06/2009)
Thesis: "Social Responsibility in Entwicklungsländern" (1,0)

Peer-Reviewed

HARDAKER, S., APPEL, A. and RAUCH, S. (2022): Reconsidering retailers’ resilience and the city: A mixed method case study. Cities 128: 103796. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103796

HARDAKER, S. (2022): More than infrastructure providers - digital platforms' role and power in retail digitalization initiatives in Germany. Tijdschrift voor economische en sociale geografie. http://doi.org/10.1111/tesg.12511

HARDAKER, S. (2021): Platform Economy: (dis-) embedding processes in urban spaces? In: Urban Transformations. 3(12). https://doi.org/10.1186/s42854-021-00029-x [Titel anhand dieser DOI in Citavi-Projekt übernehmen]

APPEL, A. and HARDAKER, S. (2021): Einzelhandel als Katalysator für nachhaltige urbane Radlogistik? – WüLivery, ein Fallbeispiel aus Würzburg. In: Standort. https://rdcu.be/cCOqv

ZHANG, L. and HARDAKER, S. (2021): Divestment of European grocery retailers from China. In: Geografiska Annaler: Series B, Human Geography. https://doi.org/10.1080/04353684.2021.1923375

HARDAKER, S. and ZHANG, L. (2021): ‘Testing the water’ – prior-online market entry in China. In: International Journal of Retail & Distribution Management. https://doi.org/10.1108/IJRDM-10-2020-0406

APPEL, A.  and HARDAKER, S.  (2021):  Strategies in Times of Pandemic Crisis - Retailers and Regional Resilience in Würzburg, Germany. Sustainability 13(3643). https://doi.org/10.3390/su13052643

HARDAKER, S. (2020) Embedded enclaves? Initial implications of the development of special economic zones in Myanmar. In: European Journal of Development Research, 32:2, 404-430. https://doi.org/10.1057/s41287-020-00271-2; https://rdcu.be/b3jtA

HARDAKER, S. (2018) Retail Format Competition – The Case of Grocery Discount Stores and why they haven’t conquered the Chinese market (yet). In: Moravian Geographical Reports, 26:3, 220-227. http://www.geonika.cz/EN/research/ENMgr/MGR_2018_03.pdf

HARDAKER, S. (2018) Retail Revolution in China’ - Transformation Processes in the World’s Largest Grocery Retailing Market. In: Die Erde, 149:1, 14-24. http://www.die-erde.org/index.php/die-erde/article/view/274/pdf

HARDAKER, S. (2018) The Emerging Retail Market in Myanmar – An Institutional Perspective of Foreign Retailers’ Market Entry Decisions. In: International Business Research, 11:1, 19-33. https://doi.org/10.5539/ibr.v11n1p19

HARDAKER, S. (2017) The changing role of international grocery retailers in China over time, 1978 - 2016. In: History of Retailing and Consumption, 3:1, 53-69. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/2373518X.2017.1279870

 

Monographien und Beiträge in Sammelbänden

APPEL, A. and HARAKER, S. (2022): Innenstädte, Einzelhandel und Corona in Deutschland. Geographische Handelsforschung. Band 31.

APPEL, A. and HARDAKER, S. (2022): Innenstädte, Einzelhandel und Corona – Krise oder Chance? Geographische Handelsforschung. In: APPEL, A. und HARDAKER, S. (Hrsg.): Innenstädte, Einzelhandel und Corona in Deutschland. Band 31: 1 - 12.

HARDAKER, S. (2022): Lokale Online-Marktplätze: Intermediäre im online-lokalen Raum. In: APPEL, A. und HARDAKER, S. (Hrsg.): Innenstädte, Einzelhandel und Corona in Deutschland. Geographische Handelsforschung. Band 31: 153 - 176.

HARDAKER, S. (2020) Internationalisierung des Einzelhandels - Einführung und Theorie. In: Hahn, B. und C. Neiberger (Hrsg): Geographische Handelsforschung. Springer Spektrum: 217 - 228

HARDAKER, S. (2020) Transiträume und internationale Einkaufsverflechtungen. In: Hahn, B. und C. Neiberger (eds.): Geographische Handelsforschung. Springer Spektrum: 239 - 248

HARDAKER, S. (2020) Internationalisierung des Lebensmitteleinzelhandels. In: Hahn, B. und C. Neiberger (eds.): Geographische Handelsforschung. Springer Spektrum: 249 - 260

HARDAKER, S. (2020) Der Wandel der Discounter zum bedarfsgerechten Nahversorger. In: Hahn, B. und C. Neiberger (eds.): Geographische Handelsforschung. Springer Spektrum, S. 35

HARDAKER, S. (2019) The Role of Special Economic Zones in Myanmar's Industrialization Process. In: Winterberger G. und Tenberg E. (eds.): Current Myanmar Studies: Aung San Suu Kyi, Muslims in Arakan, and Economic Insecurity. Cambridge Scholars Publishing, S. 103 - 124  https://www.cambridgescholars.com/current-myanmar-studies

HARDAKER, S. (2015) Development and Outlook for Grocery Retailing Internationalization in China: Competition and Format Expansion within a Geographical Context. Julius-Maximilians-Universität Würzburg


Rezensionen

HARDAKER, S. (forthcoming): Rezension: Christian Geinitz, 2022, Chinas Griff nach dem Westen, C H Beck. In: Geographische Rundschau.

HARDAKER, S. (2021): Rezension: Wolfgang Hirn, 2020, Shenzhen. Die Weltwirtschaft von morgen, Campus Verlag. In: Asien - The German Journal of Contemporary Asia. 158/159: 242-244.

HARDAKER, S. (2021): Rezension: Wolfgang Stierle, 2020, Über Leben in planetarischen Grenzen. Plädoyer für eine nachhaltige Entwicklungspolitik, oekom Verlag. In: Geographische Rundschau. 73(1-2): 62.

HARDAKER, S. (2020): Rezension: Barbara Darimont, 2020, Wirtschaftspolitik der Volksrepublik China, Springer Gabler. In: Asien - The German Journal of Contemporary Asia. 156/157: 204-205.

HARDAKER, S. (2020): Rezension: Jürgen Breuste, 2019, Die Grüne Stadt. Stadtnatur als Ideal,Leistungsträger und Konzept für Stadtgestaltung, Springer Spektrum. In: Geographische Rundschau. Mai/5: 54.

HARDAKER, S. (2020): Rezension: Robert Musil, 2019, Immobiliengeographie: Märkte - Akteure - Politik, Westermann Verlag. In: Geographische Rundschau. April/4: 54.

HARDAKER, S. (2019): Rezension: Rudolf G. Adam, 2019, Brexit. Eine Bilanz, Springer. In: Geographische Rundschau. November/11: 52.


Sonstige Veröffentlichungen

HARDAKER, S. (2021) E-Commerce in China - Taobao-Dörfer als Instrument für ländliche Entwicklung. In: Geographische Rundschau. GR Plus 5, S. 44-49

HARDAKER, S. und RAUCH, S. (2020) Covid-19: Ungleichheiten in New York City. In: Geographische Rundschau. GR Plus 10, S. 40-45

HARDAKER, S. (2020): Die USA vor der Präsidentschaftswahl. In: Geographische Rundschau. GR aktuell. Online, 10/2020.

HARDAKER, S. (2019) Wirtschaftliche und urbane Transformation in Großbritannien – die Rolle von Unternehmenszonen. In: Geographische Rundschau. GR Plus 10, S. 38-43

HARDAKER, S. (2019): Großbritannien vor dem Brexit In: Geographische Rundschau. GR aktuell. Online, 8/2019.

HARDAKER, S. (2018) Aldi in China – Markteintritt in Zeiten der Digitalisierung. In: Geographische Handelsforschung, Nr. 43, Juli 2018, S. 13-17

HARDAKER, S. (2018) Myanmars Einzelhandelslandschaft im Aufschwung? 07.02.2018 - MyanmarMemo - Myanmar Institut (online)

HARDAKER, S. (2017) Mögliche Auswirkungen einer Umgehungsstraße auf den innerörtlichen Einzelhandel – Ergebnisse einer Fallstudie. In: Geographische Handelsforschung, Nr. 42, Dezember 2017, S. 16-23

HARDAKER, S. (2016) Emmas Enkel. Ein Nachruf. In: Geographische Handelsforschung, Nr. 40, Dezember 2016, S. 4-5

HARDAKER, S. (2016) Aldi, Lidl & Co.: Geht die Ära der Discounter wirklich zu Ende? In: Geographische Handelsforschung, Nr. 39, Juli 2016, S. 9 - 13

HARDAKER, S. (2016) Carrefour, Metro, Walmart & Co - Die Liberalisierung und Internationalisierung des chinesischen Lebensmitteleinzelhandels. In: Geographische Handelsforschung, Nr. 39, Juli 2016, S. 14 - 23

  • October 2021: II Digital Geographies Conference: critical perspectives on the platform economy (virtuell): “Legitimised Power Increase in Times of Covid-19: Digital Platforms’ Controversial Role in Digitization Initiatives.”
  • October 2021: Sitzung des Würzburger Wirtschaftsbeirates: „Auswirkungen und Chancen der Covid-19 Pandemie auf den innerstädtischen Einzelhandel in Würzburg. Bericht aus einem Forschungsprojekt.“ (mit Alexandra Appel)
  • October 2021: Veranstaltungsreihe "Brennpunkte" Volkshochschule Würzburg: „Coronomics oder Chance? Podiumsdiskussion zu den wirtschaftlichen Folgen von Corona in der Region.“ Diskutantin.
  • October 2021: Moderation der Fachsitzung des AK Geographische Handelsforschung (VGDH) im Rahmen der #GeoWoche 2021: Einzelhandel in der Krise? – Auswirkungen der Corona-Pandemie auf den Einzelhandel.“ (mit Alexandra Appel)
  • October 2021: DVAG Mittagsdiskussion im Rahmen der #Geowoche 2021: „Die Innenstädte nach Corona: Akteursperspektiven“.
  • July 2021: 6th Colloquium on European Research in Retailing: Building Resilience in Retail for the post COVID World - Marketing & Operations Perspectives (France, virtuell): “Building retailers' resilience in times of crisis: a multimethod case study in Würzburg, Germany.”
  • July 2021: 6th Colloquium on European Research in Retailing: Building Resilience in Retail for the post COVID World - Marketing & Operations Perspectives (France, virtuell): “The role of platforms in retail digitalization processes in pandemic crisis.”
  • July 2021: Gemeinsam mit Frau Dr. Alexandra Appel. ARL-Kongress 2021 (Germany, virtuell): Im Zeichen der Pandemie – Raumentwicklung zwischen Unsicherheit und Resilienz, Session: Finanzen, Wirtschaft und Mobilität: „Strategien in Zeiten einer Pandemiekrise – Einzelhändler und regionale Resilienz in Würzburg.“
  • June 2021: Regions in Recovery Global E-Festival (UK, virtuell), Session: Brexit Geographies of the United Kingdom: “Enterprise Zones in Times of Brexit: Narratives of (Dis-)Embeddedness and Resilience.”
  • June 2021: Gemeinsam mit Frau Dr. Alexandra Appel. Webinar der IHK Würzburg-Schweinfurt zu ‚Zukunft Innenstadt - Was bleibt nach Corona?‘ (Würzburg, virtuell): „Covid-19 und Einzelhandel in der Würzburger Innenstadt – Bericht aus einem laufenden Forschungsvorhaben.“
  • June 2021: Gemeinsam mit Frau Dr. Alexandra Appel. Regions in Recovery Global E-Festival (UK, virtuell), Session: Changes to the Form and Function of Cities and Regions in a Post-Covid World: “The Retailer and the City – Social Ties, Embeddedness and Resilience During the Covid-19 Pandemic.”
  • January 2021: Geographisches Kolloquium der Universität Aachen (Aachen, virtuell): "E-Commerce in China: Neue Markteintrittschancen am Beispiel von Aldi Süd."
  • October 2020: Gemeinsam mit Frau Dr. Alexandra Appel. Herbstsitzung Handelsausschuss IHK Würzburg-Schweinfurt: "Wie sieht der Einzelhandel zukünftig aus? – Thesen aus Sicht der Geographischen Handelsforschung.
  • October 2020: Applied Geography Conference (USA, virtuell): "'Grocery discount internationalization strategy and expansion revised."
  • October 2020: Applied Geography Conference (USA, virtuell, Session Organizer): "'Shifting retail landscapes – societal, economic and ecological implications."
  • April 2020: American Association of Geographers (Denver, USA, virtuell, Session Organizer): "Exploring Embeddedness in the Development of Special Economic Zones."
  • Februar 2019: Uppsala Workshop on Development Challenges in Myanmar (Uppsala, Schweden, virtuell): "Foreign Direct Investment and Special Economic Zones in Myanmar."
  • Juli 2018: Global Conference on Economic Geography (Köln, Deutschland): “The Development of Special Economic Zones in Myanmar.”
  • Juli 2018: Colloquium on European Research in Retailing (University of Surrey, England): "International Expansion of Discount Grocery Retailers Revised."
  • Mai 2017: Jahrestagung des AK Geographische Handelsforschung (Würzburg, Deutschland): "Die sich wandelnde Rolle internationaler Lebensmitteleinzelhändler in China."
  • April 2017: American Association of Geographers (Boston, USA): "Development and Outlook for Grocery Retailing Internationalization in China."